Lisbeth´s super-drikk.
17. januar 2017
EFT for forandring.
EFT for forandring.
10. mars 2017

Smart modellen.

SMART-modellen. Styrk deg selv og lag planer for å nå målene dine.

 For å lykkes med dine mål er det noen ting som er smart å få med i oppskriften. 

Det starter ofte med et ønske, en visjon eller med en drøm om noe. Ja det starter med en tanke før en så bestemmer seg for å sette i gang for nå målet, dessverre vil det for mange oppleves som drømmen eller målet bare forsvinne i det blå.

En vil ofte sette full fart med masse energi inn i ønsket mål som etter en stund begynner å dabbe av,  det sklir bort på en måte fordi viljen alene er ofte ikke nok, den blir fort sliten dersom ikke målet er viktig nok, verdifullt nok eller stort nok for å sette av tid og krefter altså gjøre det som trengs for å nå målet.

En finner kanskje på noen unnskyldninger som: jeg kan sikkert ikke klare det, jeg har ikke det jeg trenger for å få det til, ikke god nok utdannelse (ingen utdannelse kanskje), ingen tittel, penger.. noe er ikke godt nok.. ja det finnes så mange undskyldninger. Den indre kritikker er så god på den jobben.  Så kvitt deg med unnskyldningene eller hva det er som hindrer fordi det har aldri fått deg videre. Det er bare noe som holder deg nede og tilbake. Ved å øke motivasjon, lage planer, tenke på at du er i stand til å få det til, vil du øke drivkreftene og motkreftene vil reduseres.

Lag et mål som du har tro på at du kan lykkes med og som er verdt innsatsen du legger ned for å nå det. Den som har for store ambisjoner på for kort tid vil oftere gå lei og opplevelsen av det er misslykkeshet og dårlig selvfølelse.

Begynn med å skrive det ned, lag deg en plan. Nedenfor vil du finne smart-modellen som vil øke drivkreftene. Den vil hjelpe deg til å holde fokus og være målorientert. SMART står for:

  • SPESIFIKT: Så sett deg ned og tenk nøye igjennom ditt mål. Skriv ned nøyaktig og tydelig hva du vil.
  • MÅLBART. Med det vil du kunne se at målet er nådd, du kan måle det i tid (når skal det være nådd, en som slanker seg vil kanskje ned 5kg. Til sommeren, et bryllup etc.), kilo, cm etc.
  • ATRAKTIVT: Det vil hjelpe deg til å holde fokus mot målet fordi utbyttet av å nå målet er verdt innsatsen.
  • REALISTISK: Målet ditt skal være så realistisk at du virkelig tror på å nå det, og kan ha det ok mens en er i prosessen med å nå målet.
  • TIDSBESTEMT: Lag mål og delmål som du kan dele opp i forskjellige tidsplaner. Du lager tidsbestemte delmål som hjelper deg til å se fremfangen og holde fokus.

Tenk litt på:

  • Hva ønsker du i livet ditt?
  • Hvorfor vil ønsker du deg dette?
  • Hva vil du føle når du har nådd målet ditt?
  • Hva trenger du for å nå målet ditt?
  • Er det verdt å gå for?

 

 

Beste hilsen

Lisbeth Mikalsen
Oslo Hypnoterapi

En god meditasjon for deg som vil styrke deg selv.

 

blogg3

Ingen produkter

Facebook

X