Kurs: Effektivt selvsnakk for et bedre liv.
7. september 2015
Affirmasjoner.
25. oktober 2015

VALG og VANER.

Ønsker vi å ha det som fisken i vannet, eller tør vi å ta spranget ta sats og hoppe høyt eller lavt.

Hva er det beste og viktigste valget i ditt liv?.

Tar du deg noen gang tid til å reflektere over valgene du har gjort?
Kjenner du glede og takknemmelighet for noe som gjorde deg glad før i tiden?
Betyr det noe for deg nå?

Vet du at ved å tenke på tre ting hver eneste dag som har gjort deg glad, enten det var gjennom mestring eller det var en annen type opplevelse, vil det kunne være med på å gjøre deg mer glad i nåtid?

Jeg tenker på alle de valg vi får servert gjennom livet. De som åpner opp for nye muligheter om vi velger å gripe dem. Det kan være at vi, for å gripe dem, må strekke oss forbi det komfortable og trygge, men om vi har mot til å omfavne dette nye kan det på sikt være svært så nyttig og givende for oss.
Vi kan si ja eller nei til å oppleve noe nytt og fint sammen med nye bekjentskaper som krysser vår vei, gjøre noe bra alene eller sammen med bekjente.
Når det er sagt, så er selvfølgelig ikke å velge også et valg, noe som er helt greit så lenge man er fornøyd og trives med det.
Gjennom hele livet står vi ovenfor valg, noen er enkle og lette å forholde seg til, mens andre er store og vanskelige.

Når jeg tenker tilbake på mine egne valg gjennom årene, så var de aller fleste mine egne mens noen av dem ble dyttet på meg. Ved flere anledninger følte jeg som om det var noe jeg måtte, men for det meste kjente jeg på en frihet til å velge selv — og lite ante jeg der og da om ringvirkningene av valgene jeg tok.
Noen av valgene vi gjør utvikler seg jo til vaner mens andre går videre til å bli en form for avhengighet.
Noen valg er viktigere enn andre det gjelder vår utvikling. De resulterer i læring og en stor gevinst i måloppnåelse hvilket igjen påvirker selvfølelse og selvtillit gjennom mestring.

Som fisken i bollen på bildet over, hvor høyt er du villig til å hoppe når noe er viktig for deg?

Har du tenkt på:
Hvilke av dine vaner og valg som tjener deg best?
Hvorfor velger du som du gjør?
I hvilken grad du reflekterer over konsekvensene av dine valg?
Hvor dine vaner kommer fra?
Hvilke vaner som tjener deg–og hvilke som belaster deg?
Hvor stor forskjell det er på det vi MÅ og det vi VELGER?

Hva er vaner?

Valgets kval. Hva skal jeg velge?

Noen valg og vaner tjener oss mens andre ødelegger for oss.


Jeg husker da jeg ble 7 år og fikk ny sykkel i bursdags pressang fra farmor og farfar. Det var en rød fin sykkel. Jeg hadde lenge ønsket å lære å sykkle — det var mitt valg akkurat som det var å bruke de fine hvite skøytene jeg fikk til jul det samme året og klokka jeg fikk da jeg begynte på skolen. Nye ting skulle læres og nye mål var i siktet. Det var ønsker og valg og utstyret som kom min vei ble til vaner og valg som tjene meg.
Når jeg tenker etter var det nøyaktig det samme med godterispisingen, bare med ett untak: den utviklet seg til en vane som ikke akkurat tjene meg.

Jeg var 7 og skolejente med nye erfaringer som ventet.
Ikke hadde jeg tenkt på at sykkling og skøyter var ny læring som med knall og fall ble til skrubbsår og blåmerker, men det stoppet meg ikke for det var viktigere for meg å få det til.
Skrubbsår og blåmerker var jeg som de fleste barn vant til. Hadde opplevd det før, så med litt plaster på såret tørket jeg tårene, og deretter var det opp igjen gang på gang. Jeg husker ennå den gode følelsen av glede og stolthet da pappa slapp sykkelen et øyeblikk og jeg holdt balansen — det ga meg driven til å bli enda bedre, til å bli enda stødigere.

Når jeg tenker etter ser jeg at det ligger mer i det enn bare mitt valg. Jeg hadde sett andre med sine sykler og skøyter som motiverte meg — hvem ser ikke til andre for svarene på hva de ønsker seg her i livet? Og var det kanskje ikke også sånn at forventninger fra min familie og mitt miljø gav meg lite ekstra puff?
Det var jo langt lettere for meg å være en del av gjengen når venner også hadde sine sykler og skøyter. Så gjorde jeg da egentlig dette valget kun utifra meg selv?

Vaner og endring.

Mange baller i lufta, mange valg, nye ideer og mål. Hva skal velges først? Hva er viktig?

I jobben min i dag hadde jeg snakket om det å gå ut av komfortsonen: Det å strekke seg etter et mål uavhengig av de motkrefter i meg og andre som kan hindre at man vinner frem. Den gangen var det bare et drivende stort ønske om å få det til, og jeg hadde ingen tanke på hvor mye plaster og blåmerker som måtte til.

For noen drivkrefter…

– Var jeg tøffere den gang?
– Var jeg i mer flyt den gang?
– Tenkte jeg annerledes den gang?

Selv om jeg av og til bommet litt på veien, tenkte jeg jo ikke et sekund på å gi opp. Jeg visste at om jeg ikke ga meg så fikk jeg det til.

Vanen


Som vi ser starter en vane med en tanke, en idé: Det kan være at vi har sett noen gjøre noe som vi får lyst til å gjøre. Det handler som regel om et ønske som er lystbetont. Vi har oppdaget noe som fenger oss, noe vi har lyst til å mestre, og det rare er at om vi trenger noe utstyr for å utøve denne “kunsten” så har det det med å dukke opp underveis. Dette er intensjonens kraft i fritt spill. Jeg er fristet til å kalle det magi, for så lenge vi vil noe sterkt nok så dukker de underliste muligheter opp. Det er som om ønskene våre selv har et iboende ønske om å bli realisert.

Slik er det at betingelsene for realisering faller på plass, og så snart vi kommer på sporet av noe vil tiden ofte omgjøre den nye kunnskapen eller det nye handlingsmønsteret til automatisk handling — til en vane eller en slags avhengighet.
Akkurat som når det blir mørkt i rommet og vi automatisk skrur på lysbryteren uten å tenke på det: På samme måte er vanen automatisert, noe som er kjedelig dersom det utvikler seg til en ødeleggende avhengighet.
Alle våre valg har sin pris og konsekvens enten det er av det gode eller vonde.

Har du tenkt på:
Hva er konsekvensen av ditt beste valg?
Hva er konsekvensen, prisen du betalte for ditt dårligste valg?
Ble noen av dine valg et mentalt slaveri?

Etter som dagene og årene går lurer det seg ofte inn noen begrensninger, noen bekymringer. Det er forbundet med ansvar å være et menneske i vekst, og i den grad vi svikter dette ansvaret for oss selv vil vaner gå over til å bli uvaner. Livsmønstre vil bli livsbegrensende mønstre og skal vi komme oss videre — skal vi bli mer av den vi virkelig vil være — så må vi kvitte oss med noe bagasje.

Altså vi må endre på det som ikke tjener oss lenger.

Vane endring.


Jobben min i dag er å hjelpe andre til å endre på vaner, enten det er et tankemønster som holder en tilbake, en uvane som har blitt automatisert, eller en frykt som hindrer ens selvutvikling.
Når vi i hverdagen setter mest fokus på dette negative vil det positive bli understimulert og oversett.

Det er jo slik at livet, selv om det i øyeblikk er en sann dans på roser, på ingen måte tilbyr oss en tornefri vei. Vi opplever alle før eller siden den fæle følelsen av livet som skuffer, og uansett på hvilken måte livet motarbeider oss så har den negative impulsen en tendens til å trekke oss inn i en tilstand av negativitet som er selvforsterkende. Tanker er jo en form for energi, og i den grad vi lar oss forme av slik negativ energi, så vil vi aldri kunne se lyst på livet igjen — ikke uten en indre forandring. Det indre og det ytre gjenspeiler jo hverandre, og når vi har gått lenge nok nede i gjørma, så vil vi før eller siden ville forandre på ting. Smerten er sånn sett selv en kilde til oppvåkning, og slik er det at forandringens kall blir stadig sterkere.

Er du en av de som kjenner at tiden for forandring er her? Er du en av de som vil ut av gamle mønstre?

I såfall er det hjelp å få.

Enten det handler om å slutte å røyke, spise sukker, overspise, rødme eller en holder seg selv ned med negativt selvsnakk, handler det om å endre et mønster/en vane og det starter også med en tanke og bevisstgjøring akkurat som vanen startet så er det også begynelsen på slutten av vanen og det beste av alt er at det er ditt valg, du bestemmer.

Dagens lille tips:
Tenk litt over dine gode og dårlige vaner, kjenn litt på dem, bruk litt tid uten å flykte unna.
Det første skrittet handler om å bli bevisst på:
Hvilke vaner du har i dag?
Hvor kommer de i fra?
Hvilke av dem tjener deg?
Har du noen vaner du ikke trenger, noen som skader deg?
Er livet ditt som du ønsker, trekker vanene deg dit du ønsker

Hvordan kan du nyttiggjøre deg denne informasjonen?

Om meg: Jeg heter Lisbeth Mikalsen og har i over 10 år jobbet som terapeut. Jeg holder kurs, foredrag og veiledning til enkelt personer og i grupper innen vaneendring og selvutvikling. I jobben min benytter jeg effektive metoder som bl.a. EFT og hypnoterapi.

Vil du vite mer så ta kontakt.

Beste hilsen
Lisbeth Mikalsen
Oslo Hypnoterapi
Tlf. 962 30 953

Tilbakemelding:

Gjennom disse metodene med Lisbeth fikk jeg snudd nervøsiteten og uroen til trygghet, selvtillit og ro. Jeg er glad jeg fikk sjansen til å lære dette og ser nå hvordan jeg kan bruke det på det meste i livet. Alle burde kunne dette.
Hilde Andersen.

Øvelsene og teknikkene fikk meg til å bli mer bevisst på sperrene og hva det er som hindrer meg. Gjennom effektive metoder fikk jeg motivasjon og styrke. Takk til Lisbeth i Oslo Hypnoterapi.
Wenche-Lill Due Iversen.

blogg3

Ingen produkter

Facebook

X